Bach - Kantata 196, Mozart - Spatzenmesse
Vivica Genaux, Robert Bachara
Polska Opera Królewska, Capella Regia Polona dyr. Marek Toporowski
Robert Bachara, Marek Toporowski w programie m.in. Biber, Guilmant
Pedro Ximenez de Abrill, Capella Cracoviensis dyr. Jose Vidal
Bach - Kantata 196, Mozart - Spatzenmesse
Graupner, Vivaldi, Telemann - Katarzyna Czubek, Zofia Wojniakiewicz, Robert Bachara, Marek...
Agata Kielar-Długosz, Łukasz Długosz, Marek Toporowski. Koncert wrocławskiego oddz. Związku...
Chór Filharmonii Krakowskiej, Capella Cracoviensis, dyr. Marek Toporowski
Capella Cracoviensis, dyr. J.T.Adamus
Muzyka wokalna różnych epok
Polska Opera Królewska, dyr. Marek Toporowski
Studenci AMKP w Krakowie. Koncert wokalnej i instrumentalnej muzyki baroku
Piotr Pławner, Marek Toporowski
Hotteterre, Louis Couperin, J.S.Bach Wioletta Wysopal, Marek Toporowski
Graupner, Telemann, Vivaldi ... Capella Cracoviensis dyr. Marek Toporowski
Klawesynista i organista, kameralista i dyrygent.
Jeden z najbardziej rozpoznawalnych wykonawców nurtu historycznego w Polsce. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach.
W roku 1991 utworzył specjalizujący się w historycznym wykonawstwie zespół Concerto Polacco. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą, w ramach którego po raz pierwszy w Polsce wykonano na historycznych instrumentach takie arcydzieła jak m.in. Mszę h-moll Bacha. Również wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod batutą Marka Toporowskiego.
Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Dokonał pierwszej rejestracji fonograficznej muzyki klawesynowej Charlesa Nobleta oraz licznych rejestracji historycznych organów w Niemczech m.in. w serii „Organy Dolnych Łużyc”. Wielokrotnie otrzymywał nagrodę Fryderyka. Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy - Józef Serafin, klawesyn - Leszek Kędracki). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken), i Holandii (Amsterdam) pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał Pierwsze Nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz Dyplom Koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy).
Jego działalność dydaktyczna przez wiele lat (od 1991 r.) związana była z Akademią Muzyczną w Katowicach. W uczelni tej stworzył pierwszą na Górnym Śląsku klasę klawesynu, następnie orkiestrę barokową i Katedrę Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych, którą kierował w latach 2012-2015. Od 2016 roku związany jest również z Akademią Muzyczną w Krakowie. Jest częstym wykładowcą kursów mistrzowskich. Przez 20 lat współorganizował letnią Akademię Organową w Koszalinie.
Kolekcjonuje historyczne instrumenty klawiszowe, zbiór eksponowany jest w zabrzańskim „Fortepianarium”.
Pliki do pobraniażyciorys + zdjęcia [54 MB]
Po kilku opracowaniach sonaty Berezowskiego postanowiłem się pobawić zachowanym jednoczęściowo i tylko w formie wyciągu koncertem fortepianowym Dymitra Bortniańskiego. Dwa opracowania: na flet (traverso lub współczesny poprzeczny) ze smyczkami i flet prosty + smyczki już na IMSLP. Kończę też opracowanie na 2 flety i smyczki. Będzie trochę więcej dawnej muzyki ukraińskiej do grania. Muzyki, która przypomina o naszej wspólnej przeszłości i teraźniejszości.
Moi ukraińscy przyjaciele nauczyli mnie tego, że nawet pod groźbą rakiet należy snuć plany na przyszłość i nie rezygnować z bycia artystą. Na mojej stronie imslp można znaleźć teraz nuty opracowań ukraińskich: hymn oraz sonatę Berezowskiego w wersji na fortepian lub klawesyn. A tu mała próbka dźwiękowa.
Już od dawna planowałem rejestrację sonat klawiszowych Bortniańśkiego, które bardzo, bardzo lubię. To chyba najpiękniejsza włoska ( :-) ) muzyka klawesynowa II poł. XVIIIw. Wiele razy grałem Borniańskiego na Ukrainie i z moimi ukraińskimi przyjaciółmi. Trudno o nich nie myśleć w chwili zagrożenia ich bytu. To nagranie jest dla nich - z wdzięcznością i miłością.
Po dograniu nowych komentarzy i pewnej obróbce mój marcowy wykład z udziałem Zbigniewa Pilcha dla Ljubljany dostępny na YouTube. Prezentacja pokazuje rozmaite style wykonawstwa basso continuo i możliwość wspomagania kreatywności poprzez transformację basów w improwizowane utwory solowe. Podziękowania dla Adama Jastrzębskiego za produkcję filmu!
Z powodu epidemii koronawirusa III edycja Letniej Akademii Klawiszowej przełożona na następny rok.
Idea Akademii Klawiszowej wynika z połączenia kilku moich pasji: pasji pedagoga, pasji zbieracza dawnych instrumentów oraz pasji koncertującego muzyka. Ideą jest wykorzystanie i udostępnienie szerszemu gronu zainteresowanych posiadanej przeze mnie bogatej kolekcji różnych, często niekonwencjonalnych instrumentów klawiszowych.
Działania odbywają się obecnie w formie kursów weekendowych oraz Letniej Akademii Klawiszowej MT.
Współczesna praktyka koncertowa mocno rozgranicza sztukę gry na poszczególnych instrumentach klawiszowych. Fortepian, klawesyn, organy a nawet klawikord to dziś osobne specjalizacje. Nie jest to zgodne z historyczną praktyką wykonawczą; również współcześnie wielu muzyków dąży do przekraczania sztucznie postawionych granic.
"Concerto Polacco" to grupa muzyków skupionych wokół klawesynisty i organisty Marka Toporowskiego, specjalizujących się w stylowym wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku na dawnych instrumentach.
Działająca od 1991 roku mała formacja kameralna (4-6 osób) osiągnęła z czasem rozmiary małej orkiestry, co umożliwiło realizację większych zamierzeń. Jeszcze w małym składzie "Concerto Polacco" otrzymało III nagrodę na konkursie muzyki dawnej w Melku (Austria) w 1993 roku.
Magiczne miejsce w postindustrialnym krajobrazie Górnego Śląska. Unikalna kolekcja klawesynów, dawnych fortepianów, fisharmonii i analogowych elektronicznych instrumentów klawiszowych. Miejsce spotkań z dobrą muzyką.
Koncerty w 1-szą lub 2-gą niedzielę miesiąca o 17.00
Bilety-cegiełki w cenie 10zł.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...